Blog | Draft Interactive | 7 najciekawszych kampanii marketingowych w social media
Nie ma prostej i skutecznej recepty na sukces kampanii marketingowej w social media, a całe zadanie utrudnia jeszcze fakt, że owe media są o wiele bardziej wymagające niż tradycyjne. Dlaczego? Ponieważ social media jako narzędzie reklamowe nie służą do jednostronnego mówienia do klienta, ale do wejścia z nim w dialog. To zadanie wymaga ogromnego wyczucia i doświadczenia, a przede wszystkim opracowania przemyślanej strategii komunikacji z odbiorcami.
social media, media społecznościowe, kampanie w social media, sukces w social media, kampanie reklamowe, strategia komunikacji w social media, facebook, twitter, instagram, linkedin, reklama firmy w mediach społecznościowych
17309
single,single-post,postid-17309,single-format-status,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
kampanie_social_media

12 Kwi 7 najciekawszych kampanii marketingowych i dobroczynnych w social media

Nie ma prostej i skutecznej recepty na sukces kampanii marketingowej w social media, a całe zadanie utrudnia jeszcze fakt, że owe media są o wiele bardziej wymagające niż tradycyjne. Dlaczego? Ponieważ social media jako narzędzie reklamowe nie służą do jednostronnego mówienia do klienta, ale do wejścia z nim w dialog. To zadanie wymaga ogromnego wyczucia i doświadczenia, a przede wszystkim opracowania przemyślanej strategii komunikacji z odbiorcami. Jedno jest pewne, tylko te kampanie, które wyjdą poza ramy standardowości i przewidywalności są w stanie zapaść w pamięci naprawdę szerokiemu gronu odbiorców. Zrobiliśmy przegląd akcji marketingowych oraz społecznościowych zorganizowanych w social media w ostatnich latach i wybraliśmy naszym zdaniem najciekawsze z nich:

Tyskie „Fani Tworzą historię” – Facebook

W 2013 roku Browar Tyskie z okazji 400-lecia swojej działalności postanowił uczcić to historyczne wydarzenie w sposób niestandardowy, angażując do tego swoich fanów na Facebooku. Spośród wszystkich osób śledzących fanpage Browaru Tyskie wytypowano 5, którym powierzono niezwykle wyjątkowe zadanie. Jakie? Ha! Na kilka dni w ich ręce Tyskie oddało Facebookowy fanpage. Całą akcję organizatorzy poprzedzili odpowiednim szkoleniem z zakresu social media i szczegółowo wyjaśnili wybrańcom sposoby moderowania profilu społecznościowego o tak dużym zasięgu. Zanim powierzono im prowadzenie fanpage, Tyskie zaprosiło swoich gości do zwiedzenia Browaru, przeszli oni także warsztat degustacji piwa, a na sam koniec wzięli udział w specjalnej sesji zdjęciowej, podczas której wcielili się w piwną arystokrację z dawnych lat.

wedwqxeqrsezrewrfwerewBatalii

http://interaktywnie.com/

2wedwfw4trxetrtrtContentu

http://interaktywnie.com/

Po wizycie w Browarach każdy z uczestników akcji otrzymał dostęp do profilu Tyskiego na jeden dzień i mógł opublikować trzy autorskie posty. Jak się okazało, wpisy te wywołały duże zainteresowanie i zaangażowanie pozostałych fanów, a cała akcja zyskała ogromne uznanie wśród specjalistów od spraw marketingu.

Efekt? Ponad 11 000 nowych fanów, prawie tysiąc komentarzy oraz setki lajków i udostępnień. Post z case wideo był jednym z najbardziej angażujących w ostatnich miesiącach w segmencie piwnym na Facebooku. Wideo zostało obejrzane blisko 90 tys. razy. Wzrósł zasięg dyskusji o marce, a fanpage Tyskiego odnotował w kolejnych miesiącach 50% wzrost poziomu aktywności swoich użytkowników.

Kulisy akcji możecie zobacz tutaj:

 

Somersby #frendsie – Facebook, Instagram, Tweeter

Rewelacyjna kampania Somersby, mówiąca o tym, w jaki sposób Lord Somersby wynalazł media społecznościowe i zastąpił popularne selfie (zdjęcie samego siebie zrobione „z ręki”) #friendsie, czyli zdjęciem wykonanym wspólnie z przyjaciółmi. Myślę, że każdy zgodzi się ze mną, że w ostatnim czasie kariera dość samolubnego #selfie pokazała, że kontakty ze znajomymi zeszły na dalszy plan, a najważniejsze stało się promowanie siebie. Kampania Somersby #frendsie miała to zmienić. I zmieniła. Na stałe w świadomości ludzi zakorzeniło się #frendsie, którego efekty, w postaci wspólnych i radosnych zdjęć, opanowały całą sieć.

Zorganizowanej zabawie towarzyszyła akcja w social media, w której należało wykonać takie zdjęcie i wrzucić je na Instagramie, Facebooku, czy Tweeterze z odpowiednim hasztagiem #frendsie oraz #somersby. Do zabawy zachęcało także wielu znanych blogerów, którzy na swoich serwisach publikowali artykuły tworzone we współpracy z marką Somersby. Lord Somersby z kolei obserwował sieć i wyłapywał najciekawsze zdjęcia, a ich autorów nagrodził niespodzianką, 4-pakiem piwa Somersby.

Marka Somersby doskonale wstrzeliła się w najnowsze trendy marketingowe i kreatywnie je wykorzystała, sięgając po zabawę słowem i wzmianki o social media. Robi to nadal, kontynuując sukces poprzednich kampanii i zachęcając swoich fanów do wzięcia udziału w kolejnych przygotowanych przez niego akcjach. Jedną z ostatnich jest chociażby konkurs związany ze zbliżającą się wiosną (trwający do 6 kwietna 2016r.), gdzie każdy może nakręcić autorski film lub zwyczajnie pstryknąć zdjęcie, na którym na swój sposób wita tą przepiękną porę roku. Ten materiał musi oczywiście zamieścić publicznie na wcześniej wymienionych portalach społecznościowych z dołączonym hasztagiem #witajslonce oraz #somersby. Każdego tygodnia autorzy najciekawszych prac zostaną nagrodzeni dizajnerskimi okularami oraz 4-pakiem jabłkowego Somersby.

 

Ice Bucket Challenge – Facebook

Spontaniczna i niezwykle ciekawa kampania społeczna, która odbiła się wielkim echem na całym świecie. W sierpniu 2014r. portale społecznościowe zalała fala filmików, w których z początku znani celebryci i sportowcy, a później praktycznie wszyscy na całym świecie masowo oblewali się kubłem zimnej wody. Publikacje te wzbudziły ogromną ciekawość i zainteresowanie chyba każdego z nas, co przełożyło się na poszukiwanie informacji odnośnie celu całego przedsięwzięcia. Pomysłodawcą Ice Bucket Challenge był Corey Griffin, przyjaciel baseballisty Pete Fratesa chorującego na stwardnienie zanikowe boczne (w skrócie ALS), który za pomocą całej akcji chciał zwiększyć świadomość społeczeństwa o tej właśnie chorobie. Chodziło o to, by pokazać, jak owe uczucie oblania się lodowatą wodą jest porównywalne do tego, które odczuwają osoby chore na ALS. Miliony osób zdecydowało się wziąć udział w akcji, nominując każdorazowo trzy kolejne osoby do zrobienia tego samego w ciągu 24h. Jeżeli ktoś nie odważył się podjąć wyzwania zobligowany był (swoim sumieniem) wpłacić określoną kwotę na konto organizacji ALS Association, wspierającej osoby chore na ALS.

Zobaczcie, jak do akcji przyłączyli się Bill Gates i Mark Zuckerberg:

Efekt? Cel został osiągnięty. W ciągu dwóch tygodni ilość odsłon artykułu o ALS w polskojęzycznej Wikipedii znacznie wzrosła, a wszystkie stowarzyszenia na świecie, wspierające ludzi chorych na ALS  wzbogaciły się o setki milionów dolarów.

2-1408813195

http://naekranie.pl

 Samsung „Oskarowe selfie” – Tweeter, Facebook

Samsung był oficjalnym sponsorem gali wręczenia Oskarów w 2014r, a jego niestandardowa akcja marketingowa z wykorzystaniem „lokowania produktu” wypadła bardzo naturalnie i z pozoru tylko spontanicznie. Prowadząca wydarzenie Ellen DeGeneres wykorzystała przerwę w gali i wraz z innymi gwiazdami: Meryl Streep, Kevinem Spacey, Angeliną Jolie, Jennifer Lawrence, Bradem Pittem, Julią Roberts oraz Bradleyem Cooperem zrobiła sobie wspólne selfie. Zaraz po wykonaniu zdjęcia Pani Ellen opublikowała je w mediach społecznościowych. Jak się okazało później, fotka ta nie była zrobiona spontanicznie, tylko na zlecenie firmy Samsung, która za owe selfie zapłaciła aż 20 mln dolarów.

najlepszekampanie2

https://www.facebook.com

Efekt? W zaledwie kilka godzin po ukazaniu się zdjęcia, zdobyło ono ponad 2 mln retweetów i ponad 3 mln udostępnień na Tweeterze. Na Facebooku podobnie, choć liczba osób, które udostępniły owe zdjęcie kształtowała się na poziomie 200 tysięcy. „Oskarowe i zaskakujące selfie” było jednym z głównych tematów w niemal wszystkich mediach jeszcze długo po zakończeniu gali.

 

Toms „Without shoes” – Instagram

W zeszłym roku, a konkretniej w maju 2015, po raz ósmy amerykańska marka obuwnicza Toms zaangażowała się w akcję społeczną. Za każde wrzucone na Intagramie zdjęcie (bosych stóp) oznaczone hasztagiem #withoutshoes firma Toms fundowała jedną parę butów potrzebującym dzieciom z ubogich rejonów Afryki i Ameryki Południowej.

11263169_1611769292405422_1482740191_n

http://www.toms.com

11232576_891315037592011_1682633864_n

http://www.toms.com

11254298_1452032451755753_1131301970_n

http://www.toms.com

Szczytny cel oraz prosty mechanizm włączenia się w akcję pomagania, sprawił, że tysiące ludzi na całym świecie zaangażowało się w tą inicjatywę.

Efekt? 300 tysięcy podarowanych par obuwia.

 

H&M i KFC – Snapchat

W 2014 roku H&M zorganizował pierwszą (jakże niebanalną) na polskim rynku akcję promocyjną na Snapchacie. Skierowana była ona do ludzi młodych, fanów muzycznych, którzy chcieli wziąć udział w Boiler Roomie – najsłynniejszym didżejskim show na świecie. Ponieważ H&M był jednym ze sponsorów tego wydarzenia, postanowił przygotować dla fanów grę miejską, w której za pomocą aplikacji mobilnej Snapchat, można było zdobyć ostatnie wejściówki na majowe eventy w Krakowie oraz Warszawie. Bilety zostały ukryte w wybranych salonach, a fani korzystając z udostępnianych im wskazówek na Snapchacie, mieli je odszukać. Fakt, że wyświetlające się w aplikacji podpowiedzi po chwili automatycznie się kasowały, dodawał pikanterii całemu zadaniu. H&M zaoferował swoim fanom świetną zabawę i niezapomniane emocje, to z pewnością! Za koncepcję akcji i obsługę odpowiadała agencja „Lubię to”.

5snapchat

http://socjomania.pl

4snapchat

http://socjomania.pl

6snapchat

http://socjomania.pl

16snapchat

http://socjomania.pl

Efekt? Prawie tysiąc nowych obserwujących i zasięg rzędu prawie czterech milionów osób.

Zobacz kulisy akcji tutaj:

Natomiast KFC Polska, we współpracy z agencją reklamową McCann Worldgroup, stworzyła pierwszy polski teleturniej na Snapchacie – Snap&Bite. Zagadnienia, z którymi musieli zmierzyć się uczestnicy, dotyczyły czterech krajów: Brazylii, Chin, Indii i USA. Dlaczego? Były to miejsca pochodzenia sosów do nowego produktu KFC – bitesów. Uczestnicy zabawy mogli więc w ciekawy sposób pogłębić swoją wiedzę na temat dalekich kultur.

7326_l2

http://nowymarketing.pl

Wszystkie zmagania odbywały się na żywo (w każdą środę), więc odpowiedzi na pytania i walka o nagrody toczyły się w czasie rzeczywistym. Ideą interaktywnego quizu na Snapchacie było przekazanie najmłodszej grupie docelowej, w sposób zabawny oraz przystępny, informacji na temat aktualnej oferty KFC.

Po sukcesie pierwszego teleturnieju w tym kanale, KFC wprowadza kolejny cykliczny program „Sery losu”, którego ideą jest parodiowanie telewizyjnych wróżbitów. Cała akcja kierowana jest również do nastolatków, którzy codziennie na profilu kfcpolska mogą wysyłać snapy z  zapytaniem o swoją wróżbę. W trakcie cotygodniowego programu na żywo (czwartek) na wybrane pytania odpowiada prowadzący wróżbita, vloger Marcin Malczyński, używając przy tym specjalnych technik wróżenia z sera . Uczestników zabawy za najlepsze pytania marka KFC nagradza biletami do kina. Ideą tej serii programów jest z kolei dostarczenie informacji młodym na temat najnowszej linii produktów KFC z rozgrzewającymi serami.

kfc_1

http://www.wirtualnemedia.pl

KFC_2

http://www.wirtualnemedia.pl

Efekt? Pierwsze dwa odcinki obejrzało niemal 4 tys. użytkowników. Jak podaje marka, do tej pory przesłano ponad 600 próśb o serową wróżbę.

Obie akcje zostały pozytywnie odebrane i ocenione przez młodą grupę odbiorców, a pomysłodawcom należą się brawa za kreatywne i odważne wykorzystanie Snapchata w działaniach komunikacyjnych marki KFC.