Blog | Draft Interactive | 7 zasad, którymi powinieneś kierować się przy wyborze nazwy firmy
17441
single,single-post,postid-17441,single-format-status,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
 
nazwa-firmy

14 Paź 7 zasad, którymi powinieneś kierować się przy wyborze nazwy firmy

Co jest najważniejsze przy tworzeniu nazwy firmy i czym powinien sugerować się początkujący przedsiębiorca przy jej doborze? Jest to zadanie tylko na pozór łatwe, a w rzeczywistości wymaga ono szerokiej wiedzy, doświadczenia i znajomości podstaw komunikacji marketingowej, by skutecznie zaowocowało sukcesem Twojego biznesu. Poniżej przedstawiamy 7 najważniejszych zasad, które powinieneś wziąć pod uwagę, zanim ostatecznie podejmiesz decyzję o wyborze nazwy firmy.

  1. Krótka, chwytliwa, łatwa do zapamiętania

Postaraj się wybrać nazwę najbardziej adekwatną do sektora rynkowego, na którym będziesz działał. Tak naprawdę wiele zależy również od Twojego budżetu, który jesteś w stanie przeznaczyć na wdrożenie marki na rynek (kampanie promocyjne). Jeżeli dysponujesz dużym zapleczem finansowym możesz zastanowić się nad wykorzystaniem w nazwie jakiegoś neologizmu. Takie nazwy są niezwykle ciekawe, innowacyjne i przede wszystkim oryginalne, ale potrzeba odpowiednich nakładów finansowych i wielu lat, by przebić się z taką nazwą na rynku. Przeważnie neologizmy zarezerwowane są dla marek, które planują stać się gigantami na rynkach międzynarodowych, jak stał się np. Google, ale jeżeli czujesz, ze chciałbyś pójść w tym samym kierunku – odwagi i do dzieła! Krótka, chwytliwa i łatwa do zapamiętania nazwa jest podstawą sukcesu!

Jeżeli działasz z kolei w branży, w której neologizmy będą niedopuszczalne, zastanów się, czy nie warto byłoby użyć swojego nazwiska w nazwie? Zrobiły to marki takie jak np. Wittchen, Dr Irena Eris, Wedel, czy Grycan. A może warto w nazwie odnieść się w jakiś sposób do regionu/miasta, w którym działasz (zwykle jest to popularne w branży spożywczej)? A może chciałbyś zawrzeć w nazwie słowo kluczowe odzwierciedlające Twoją działalność? Więcej o tym przeczytasz w punkcie 5 tego artykułu.

  1. Dźwięczna, dobrze brzmiąca (eufoniczna), a także łatwa do wymówienia

Odpowiednio dobrana nazwa firmy powinna być zrozumiała w przekazywaniu jej innym, czyli jej pisownia powinna się pokrywać z jej wymową, aby ułatwiła użytkownikom jej zapamiętywanie. Aby spotęgować ten efekt, powinna „dobrze brzmieć”. Co to znaczy? Dobra nazwa powinna być przyjemna dla każdego ucha, harmonijna, dźwięczna, a jej wymowa powinna być łatwa i serdeczna. Dodatkowo ważne jest również to, aby Twoja nazwa budziła w odbiorcach pozytywne emocje, więc jeżeli zastosujesz się do wspomnianych wcześniej sugestii, z pewnością tak będzie.

  1. Kojarząca się z profilem działalności firmy, oddająca jej tożsamość

Każda nazwa to pakiet ukrytych symboli, znaczeń i skojarzeń, emocji, które wiążą się z daną marką. Jakie są wartości firmy, jak firma ma być postrzegana, jaki jest rynek docelowy, czym się charakteryzuje? Zastanów się, jak chciałbyś, żeby była postrzegana Twoja firma i jakie skojarzenia powinna budzić jej nazwa.

  1. Język nazwy: rynek tylko polski, czy również zagraniczny?

Obecnie panuje moda na anglojęzyczne nazwy marek i firm, stąd wielu polskich przedsiębiorców idąc za tym trendem, wybiera nazwy właśnie w tym języku. Jeżeli docelowo planujesz wprowadzić swoją markę na rynki zagraniczne, jest to zrozumiałe. Jeżeli z kolei ograniczysz się do działań na rynku krajowym, dlaczego nie miałbyś szukać nazwy w naszym ojczystym języku? Wybór oczywiście należy do Ciebie, ale moim zdaniem działając na rynku polskim, powinniśmy promować polskie marki i zachęcać rodaków do wspierania rodzimej gospodarki. A łatwiej będzie rozpoznać markę polską po tym, że jej nazwa będzie również z języku polskim. Takie marki jak np. Gino Rossi, Reserved, House, Cropp, czy Mohito, to nasze rodzime wytwory, czego jednak po ich nazwie trudno się domyślić.

  1. Jedno słowo, dwa? Czy może zlepek dwóch wyrazów?

W praktyce jest to naprawdę kwestią indywidualną. Możesz wykorzystać słowo kluczowe najbardziej charakteryzujące Twoją działalność, możesz dodać do niego inne słowo, które równie mocno będzie kojarzyć się z tym, co robisz. Możesz połączyć te dwa wyrazy w jedno słowo, jak zrobił to m.in. HotMail, WordPress, Facebook, czy YouTube. Takie łączenie słów jest niezwykle ciekawe i nierzadko wychodzą z tego naprawdę interesujące oraz oryginalne nazwy marek. Może tędy droga w Twoim przypadku?

  1. Dostępna w domenie

Niestety nie każda nazwa, którą wybrałeś, ma wolną domenę internetową. Jak możesz to sprawdzić? Wystarczy wejść na dowolną wyszukiwarkę domen, np. www.nazwa.pl i sprawdzić dostępność wybranej przez Ciebie nazwy.

  1. Prawo własności

Oczywiście sprawdź, czy wybrana przez Ciebie nazwa nie jest opatentowana. Jeżeli jest wolna, zastanów się nad tym, czy nie warto będzie zabezpieczyć swoich praw na przyszłość i zarejestrować swoją nazwę w Urzędzie Patentowym. Dodatkową korzyścią będzie z pewnością fakt, iż charakterystyczny symbol ® zwiększy wiarygodność i rzetelność Twojej firmy na rynku. Jest to niezwykle istotne z punktu widzenia budowania marki i jej świadomości wśród odbiorców.

 

Od czego zacząć?

Postaw na burzę mózgów. Spisz wszystkie nazwy, które przychodzą Ci do głowy (bez filtrowania), a dopiero później sprawdź po kolei, czy są one zgodne z zasadami, które wymieniliśmy. Jeżeli któraś nie jest dostępna w domenie lub jest już opatentowana przez inną firmę – zastanów się, czy można ją w taki sposób zmodyfikować, by nie straciła na swojej atrakcyjności. Może będzie to kwestie zmiany jednego członu nazwy, a może zastosowania jakiegoś zrozumiałego skrótu. Po wytypowaniu przez Ciebie kilku najlepszych propozycji, poproś rodzinę i znajomych o pomoc. Przeczytaj im swoją listę, a następnie zapytaj, która z wymienionych przez Ciebie nazw najbardziej im utkwiła w pamięci i dlaczego. Taki „feedback” będzie dla Ciebie nieoceniony. Najważniejsze, żebyś się nie poddawał. Jeżeli będziesz czuł, że stworzenia nazwy Twojej firmy mimo wszystko będzie wymagało porady specjalisty – zgłoś się do Nas, bardzo chętnie wesprzemy Cię w podjęciu tak ważnej i kluczowej dla istnienia Twojej firmy decyzji.