Blog | Draft Interactive | Filmy wideo w działaniach content marketingowych firmy
Do najpopularniejszych narzędzi content marketingowych zaliczają się przekazy wideo. Forma ta, ma ogromną przewagę nad słowem pisanym, gdyż w dużo szybszy i łatwiejszy sposób jest w stanie wywołać u odbiorców określone emocje. Nie każdy przekaz jesteśmy w stanie odpowiednio ująć w słowa, by uchwycić jego wagę oraz odpowiednie znaczenie. Nie każdą historię jesteśmy w stanie opowiedzieć tak ciekawie i zabawnie, jak może to zobrazować film.
content marketing, marketing treści, materiał wideo, filmy reklamowe, multimedia, zdjęcia, wideo, prezentacje, webinary, livechat, jak zaangażować odbiorców, strategia content marketingowa,
17381
single,single-post,postid-17381,single-format-status,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
 
videomarketing

11 maja Filmy wideo w działaniach content marketingowych firmy

Content marketing to przemyślane, zaplanowane i przede wszystkim wielokanałowe działania firmy, których głównym celem są wejście w interakcje z odbiorcami i zdobycie ich zaangażowania. A więc to nie tylko ładna treść na stronie internetowej, czy też sporadycznie pojawiający się artykuł na blogu firmowym, którego nikt nie czyta. To również wszelkie multimedia, zdjęcia, wideo, prezentacje, webinary, poradniki, e-booki, case’y i newslettery, czyli materiały udostępniane przez firmy po to, by zdobyć uwagę potencjalnego klienta i osiągnąć cele wspomniane wyżej. Content marketing nie jest rodzajem natrętnej i jednostronnej reklamy, co odróżnia go od reklam w tradycyjnych mediach. Jest narzędziem z pomocą którego przedsiębiorstwa mają szanse zbudować długofalowe relacje ze swoimi obecnymi i potencjalnymi klientami. Relacje, które będą oparte na zaufaniu i szczerości, a których naturalnym efektem będzie pozytywny wizerunek firmy w oczach jej odbiorców.

Do najpopularniejszych narzędzi content marketingowych zaliczają się przekazy wideo. Forma ta, ma ogromną przewagę nad słowem pisanym, gdyż w dużo szybszy i łatwiejszy sposób jest w stanie wywołać u odbiorców określone emocje. Nie każdy przekaz jesteśmy w stanie odpowiednio ująć w słowa, by uchwycić jego wagę oraz odpowiednie znaczenie. Nie każdą historię jesteśmy w stanie opowiedzieć tak ciekawie i zabawnie, jak może to zobrazować film. Co więcej, coraz trudniej jest przykuć uwagę internautów, ze względu na ilość dostępnych w sieci informacji. Skupiamy swoją uwagę głównie na treściach, które w szybki i przyjemny sposób zaspokoją naszą ciekawość oraz potrzeby informacyjne. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, liczy się jakość oferowanego contentu i jego dopasowanie do oczekiwań użytkowników, niż tak naprawdę ilość. Pęd życia, stres, coraz mniej czasu na przyjemności wywołuje taki właśnie efekt. Nic więc dziwnego w tym, że jako konsumenci stajemy się coraz bardziej wymagający i coraz trudniej zwrócić naszą uwagę. Skutecznym sposobem na to, by firmy ze swoimi komunikatami przebiły się przez ten mur są właśnie filmy wideo. Jeżeli będą one oryginalne, użyteczne i interesujące, przełoży się to z pewnością na ich lepsze zapamiętywanie i oglądalność. Zanim zaczniesz jednak swoje działania związane z wideo content marketingiem powinieneś ustalić cel, jaki mają spełnić odpowiednie przekazy. Następnie powinieneś dobrać formę wideo, która najlepiej zrealizuje założony cel. Może to być np.:

  • poradnik odnoszący się stricte do produktu, eksponujący jego zalety oraz korzyści z jego użytkowania. Celem takiego działania jest zwiększenie wiedzy wśród odbiorców na temat produktu i profity, które oferuje, a także zachęcenie ich do bezpośredniego zakupu,
  • rekomendacje, a także opinie zadowolonych klientów, którzy skorzystali z produktu bądź usługi firmy. Mają one niezwykle istotne znaczenie w budowaniu wiarygodności i zaufania do marki, a obraz wideo ten efekt dodatkowo potęguje. Celem takiego działania jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy, a także zachęcenie do skorzystania z jej oferty,
  • wideo blog, na którym można dzielić się z odbiorcami swoją wiedzą z branży, poruszać najważniejsze aspekty z nią związane, eksponować swoją fachowość i profesjonalizm, zaprezentować siebie i swoją firmę w jak najkorzystniejszym, ale prawdziwym świetle. Celem takiego działania jest budowanie wizerunku eksperta w oczach odbiorców, a także promowanie konkretnych wartości marki,
  • krótki film nawiązujący tematyką do działalności firmy i w tle promujący produkt. Zabawny, oryginalny, efektowny i z potencjałem wirusowym. Celem takiego działania jest zwiększenie zasięgu przekazu i zmultiplikowanie świadomości wśród odbiorców oraz sprowokowanie ich do rozmów o marce.

Po ustaleniu celu i formy przekazu, należy zastanowić się do kogo, z jaką treścią i za pomocą jakich kanałów komunikacji chcemy dotrzeć. Czy będą to wideo dostępne jedynie na stronie internetowej firmy, na stworzonym specjalnie serwisie, czy zamieszczone dodatkowo na kanale YouTube, Facebooku, Instagramie, czy np. serwisie Vine. Zobacz przykłady wideo, które wybraliśmy biorąc pod uwagę ich koncepcję, cel, a także dystrybucję wartościowego contentu:

Lidl – serwis „Kuchnia Lidla”

Po tym jak 4 lata temu Lidl rozpoczął swoją kampanię reklamową z udziałem kucharzy Paskala Brodnickiego i Karola Okrasy, chcąc kontynuować jej sukces, wyruszył z kolejną kampanią – dodając do tego odrobinę nowości i świeżości – w którą została zaangażowana znana prezenterka telewizyjna Dorota Wellman. Na specjalnie pod to stworzonym serwisie, znaleźć można przepisy na pyszne i szybkie dania, które da się wykorzystać w domowej kuchni. Mało tego, samych składników nie trzeba szukać daleko, ponieważ wszystkie dostępne są w sklepie Lidla. Oprócz przepisów (niektóre zaprezentowane w formie wideo), możemy tam znaleźć również ABC gotowania, czyli poradnik zawierający proste sztuczki kulinarne, które pokazują nam, np. w jaki sposób wybierać owoce do przetworów, jak ocenić świeżość jajka, jak filetować karpia, itp. Wszystko zaprezentowane również w formie atrakcyjnego, krótkiego i zrozumiałego wideo.

lidl_przepisy

lidl_triki

Dodatkowo, od niedawna w serwisie możemy zobaczyć odcinki specjalnego show z udziałem wspomnianej wcześniej Doroty Wellman, Karola Okrasy i zapraszanych przez nich gości. W realizację show zostały zaangażowane znane i lubiane gwiazdy, które swoim udziałem dodatkowo uatrakcyjniają przekaz wideo. Całość została doprawiona szczyptą humoru, co jeszcze bardziej wzmocniło pozytywny odbiór widowiska. Bardzo praktycznie i pomysłowo zrealizowany content.

lidl_show

Blendtec „Will It Blend” – YouTube

Kampania viralowa firmy Blendtec z Utah, której efekty od 2006 roku można śledzić na serwisie YouTube. Prosty przykład działań marketingowych, które przy niskim nakładzie odniosły spektakularny sukces w sieci, w postaci prawie miliona subskrybentów i kilkuset milionów wyświetleń. Ideą filmików jest ukazanie mocy samego urządzenia (blendera), w sposób zabawny i efektowny. Jak to zrobił Tom Dickson, szef firmy Blendtec? W serii krótkich spotów video, prowadzący wrzuca do kuchennego przyrządu różne rzeczy, które nie powinny trafić pod jego ostrza np: klej, najnowszy model iPhone`a, kij do bilarda, szklane kulki, płyty CD, butelkę Old Spice’a, Ipada i wiele innych. Pokazuje w ten sposób, że na owy blender nie ma mocy i urządzenie jest w stanie zmiksować nie tylko jedzenie, ale praktycznie wszystko.


Rewelacją tej kampanii jest także fakt, że każde kolejne wideo zawsze jest na czasie, i tak przy okazji premiery najnowszej odsłony „Gwiezdnych Wojen” do blendera trafił sam Jar Jar Binks.

Postać Toma Dicksona i jego nagrania nie każdemu muszą się podobać. Jednak patrząc na efekty kampanii w postaci ilości wyświetleń, komentarzy i polubień niewątpliwie trzeba przyznać, że była ona i wciąż jest niesamowicie skuteczna.

Lego „Lego Tv” – YouTube

Najbardziej znany i lubiany producent klocków na świecie jest absolutnym mistrzem w działaniach content marketingowych. Duńska firma po prostu wie, w jaki sposób przez cały czas budować zainteresowanie swoją marką i podtrzymywać swoją pozycję na rynku. Od 2005 roku na serwisie YouTube, Lego prowadzi swój kanał „Lego Tv”, na którym możemy zobaczyć krótkie filmy video prezentujące klockowych bohaterów w akcji. Zabawne i ciekawe historie dziecięcych ulubieńców obserwuje ponad 1,5 miliona osób na całym świecie, a łączna liczba wyświetleń wszystkich filmów sięgnęła ponad 2,5 miliarda odsłon.

Już same liczby mówią nam, jak dużym zainteresowaniem i popularnością cieszą się nagrania udostępniane przez Lego, nie wspominając o tych, które stworzyli sami użytkownicy, a jest ich również sporo. Popularność Lego zmotywowała fanów do tworzenia własnych historii swoich klockowych ulubieńców, a jako ciekawostkę zachęcam do obejrzenia mojego faworyta, który w sposób niezwykle mądry, śmieszny i pouczający wykorzystuje postacie Lego w swoim filmie:

Wracając do działań content marketingowych, Lego wykorzystuje video także na swoich stronach internetowych. Dlaczego tam? Ponieważ każda seria kloców Lego ma swoją podstronę, na której dostępne są dla użytkowników filmy i aplikacje z grami oraz quizami. Dla użytkownika jest to dodatkowy, niezwykle przydatny content, który wspiera go w zabawie, uczy, rozwija jego wyobraźnię oraz kreatywność.

lego_starwars lego_mindstorms

Ciekawostka: Lego stworzyło także swój własny serwis społecznościowy RedBrick, na którym to fani mogą poznawać się wzajemnie, dyskutować, dodawać swoje konstrukcje, obserwować i reagować na budowle innych użytkowników, a także bezpośrednio dzielić się nimi na innych portalach społecznościowych – Facebooku, Twitterze, Google+ czy Pintereście.

lego_redbrick

Samsung – Vine

Samsung prowadzi jeden z ciekawszych kanałów na serwisie Vine. Dla przypomnienia Vine jest serwisem społecznościowym (przypominającym Twittera czy Instagrama), na którym można zamieszczać krótkie klipy wideo, które są odtwarzane automatycznie a ich maksymalna długość wynosi 6 sekund. Samsung świetnie wykorzystuje specyfikę tego serwisu i publikuje wyjątkowo ciekawe i oryginalne materiały, w których lokuje praktycznie każdorazowo swój produkt. Efektem są naturalne, a zarazem efektowne klipy video, reklamujące prostotę oraz podkreślające zakres możliwości technologicznych produktów Samsunga. (klip video) Trzeba przyznać, że nakręcenie 6-sekundowego filmu, który przykuje uwagę i dodatkowo zaskoczy, to nie lada wyzwanie. Samsung radzi sobie z tym zadaniem po prostu świetnie!


Powyższe przykłady pokazują, że można niewielkim nakładem środków, stworzyć content, który może być doskonałym narzędziem marketingowym, zdobywającym rzeszę wiernych i oddanych marce klientów. Warunkami są: pomysłowość, zaangażowanie i konsekwencja w realizacji wideo kampanii.