Blog | Draft Interactive | Identyfikacja wizualna firmy
identyfikacja wizualna, logo, wizytówka, projektowanie graficzne, księga znaku, logotyp, wizerunek firmy, materiały firmowe, materiały reklamowe, spójna komunikacja
17433
single,single-post,postid-17433,single-format-status,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
Identyfikacja-wizualna

05 Sie Identyfikacja wizualna firmy – co warto o niej wiedzieć?

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą…” – tożsamość oraz wyjątkowy charakter Twojej firmy

Identyfikacja wizualna (Corporate Identity – w skrócie „CI”), na którą składają się wszystkie symbole, znaki oraz zachowania stosowane w danym przedsiębiorstwie, służy kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Przejrzyście i spójnie opracowana może stać się wyjątkowo efektywnym narzędziem marketingowym wyróżniającym markę na tle konkurencji.

Jest pewne, że każdemu właścicielowi marzy się, aby jego firma była pozytywnie odbierana, kojarzona i skutecznie zapamiętywana przez konsumentów. Aby tak się stało, należy dołożyć wszelkich starań, aby nasze CI było jak najlepiej dopasowane do naszej działalności, przykuwało uwagę, było oryginalne i najlepiej odzwierciedlało wartości oraz zasady, jakimi kieruje się nasza firma. Co najważniejsze, opracowane elementy winny być spójnie stosowane we wszystkich aspektach działalności firmy, od ubrań pracowników po wszelkie materiały reklamowe.

Jakie elementy tworzą Corporate Identity?

Wiedząc już, czym jest CI, szczegółowo przyjrzymy się jej podstawowym elementom, które powinny być objęte systemem identyfikacji wizualnej w każdej firmie. Ich spójność, zastosowanie jednolitej kolorystyki i typografii, jest kluczem do prawidłowego zaprezentowanie Twojej firmy na rynku, a także może stać się motywacją do wywołania pożądanej reakcji wśród odbiorców. Zaliczamy do nich m.in.:

  • nazwa: podstawowy element tożsamości firmy, bez którego nie jesteśmy w stanie rozpocząć tworzenia systemu CI. Nazwa powinna nawiązywać do działalności firmy, powinna być chwytliwa, a także łatwa do zapamiętania. Powinna również przenosić pozytywne skojarzenia oraz emocje związane z firmą. Jest podstawą do opracowania wszystkich elementów identyfikacji wizualnej,
  • logo, logotyp: podstawowy znak charakteryzujący daną firmę, któremu zaraz po nazwie naprawdę warto poświęcić więcej uwagi. Logo może zostać zaprezentowane za pomocą znaku, symbolu graficznego (sygnet), a także stylizowanego napisu, przedstawiającego nazwę firmy (logotyp) lub łącznie za pomocą symbolu i znaku typograficznego. Niezależnie od tego, na którą formę się zdecydujesz, pamiętaj, aby Twoje logo było w miarę proste, czytelne, oryginalne a także uniwersalne, by nadało się do zastosowania na różnych materiałach oraz powierzchniach.

Na tym etapie decydujemy się na kolorystykę, w jakiej chcemy zachować projektowane na dalszym etapie materiały firmowe oraz inne narzędzia reklamowe wspomniane poniżej.

  • szablony graficzne druków firmowych: papier, koperta, wizytówka, itd.
  • strona internetowa,
  • stopki w mailach,
  • prezentacje multimedialne,
  • strój oraz identyfikatory pracowników,
  • materiały reklamowe: ulotki, broszury, plakaty, itp.,
  • środki transportu: np. samochody firmowe,
  • wystrój siedziby firmy: zewnętrzny oraz wystrój wnętrz biurowych,
  • wystrój punktów sprzedaży,
  • tablice oraz szyldy informacyjne,
  • flagi firmowe,
  • wystrój stoisk firmowych na targach.

 

Co to jest Księga Znaku?

Starannie opracowane zasady stosowania logo zostają spisane w tzw. Księdze Znaku. Jest to narzędzie, które ułatwia standaryzację systemu identyfikacji wizualnej i jej zastosowanie we wszelkich aspektach działalności firmy. Co powinna zawierać dobrze skonstruowana Księga Znaku? Przeczytaj poniżej:

  • opis budowy logo oraz jego proporcji: umieszczamy logo na siatce i określamy jego proporcje. Dzięki siatce modułowej wiemy, w jaki sposób wykorzystywać logo na powierzchniach o np. dużych formatach, gdzie nie jest możliwe zastosowanie wersji cyfrowej,
  • kolorystyka oraz możliwe wersje kolorystyczne logo: w tym punkcie określamy podstawowe barwy użyte przy tworzeniu logo, wraz z ich szczegółowym nasyceniem. Dodatkowo przedstawiamy alternatywne wersje kolorystyczne, jak np. wersja monochromatyczna (czarno-szara)/achromatyczna(czarno-biała) logo lub inne,
  • alternatywne wersje logo: prezentujemy wszystkie możliwe warianty logo, których stosowanie przewiduje identyfikacja wizualna. Mogą to być np. sam logotyp, sam sygnet, czy też logo z hasłem firmy,
  • pole podstawowe i ochronne logo: pole ochronne mówi nam o tym, w jakim obszarze logo absolutnie niedopuszczalne jest zastosowanie jakiejkolwiek grafiki bądź tekstu. Określamy więc obszar, który nie może zostać naruszony. Pole podstawowe natomiast pokazuje nam, jaka powinna być odległość obszaru loga od krawędzi dokumentów i nośników, na których logo ma być rozpowszechniane.

Określenie zasięgu obu pól ma na celu standaryzację zastosowania loga na wszelkich materiałach firmowych, w taki sposób, aby było ono zawsze czytelne i zgodne z proporcjami,

  • tło: zapisujemy i przedstawiamy, jakie są dopuszczalne wersje kolorystyczne tła, na którym można zastosować logo. Określamy nasycenie barw i ustalamy, jakie wersje kolorystyczne tła nie wpłyną na jego wyraźność i czytelność. W tym punkcie zamieszczamy również wytyczne, do których należy się zastosować w przypadku kiedy tłem będzie zdjęcie,
  • skalowanie i minimalny rozmiar znaku, jaki może zostać zastosowany do druku lub do wykorzystania w wersji cyfrowej wyświetlanej na monitorze. Prezentujemy logo w różnych wielkościach i pokazujemy, jak wygląda w najniższym dopuszczalnym rozmiarze,
  • typografia: spisujemy, jakie rodziny i rodzaje czcionek zostały użyte w logo i jakie mają być stosowane w materiałach związanych z firmą, dla której powstaje księga,
  • dopuszczalne oraz niedopuszczalne modyfikacje logo: wyraźnie zaznaczamy zasady, do których należy się stosować wykorzystując logo, z konkretnym wskazaniem, jakie ewentualne modyfikacje będą dozwolone, a jakie są niedopuszczalne – np. dodawanie ramki wokół logotypu, zmiana cieni, proporcji, itd.,
  • przykłady zastosowania logo, które uchronią przed niewłaściwym i nieczytelnym zastosowaniem logo. Jest to dodatkowe podsumowanie, dla potwierdzenia zapisanych wcześniej reguł jego stosowania.

 

Jakie korzyści z zastosowania spójnej identyfikacji wizualnej odnosi firma?

W zasadzie są to same plusy, bo wręcz nie sposób wymienić jakichkolwiek minusów zastosowania opisanego powyżej rozwiązania. Firma, która od początku decyduje się na taki krok, musi jedynie zlecić wykonania tego zadania profesjonalistom, a ich trzeba zwyczajnie poszukać. Doświadczona agencja reklamowa czy freelancer, stworzą dla Ciebie indywidualną, oryginalną i pasującą do charakteru Twojej działalności identyfikację wizualną całej firmy. Jakich korzyści możesz oczekiwać? Co daje Twojej firmie spójne Corporate Identity?

  • Twoja marka jest charakterystyczna i jedyna w swoim rodzaju, dzięki czemu zwiększasz jej postrzeganie i rozpoznawalność na rynku,
  • ujednolicasz działania marketingowe,
  • tworzysz uporządkowaną i zrozumiałą komunikację,
  • budujesz zaufanie wśród odbiorców,
  • wzbudzasz wiarygodność i rzetelność,

i przede wszystkim – zawsze będziesz robił profesjonalne, pierwsze wrażenie!