Blog | Draft Interactive | Jaki jest koszt uruchomienia sklepu internetowego?
Przymierzasz się do uruchomienia sklepu internetowego. Czy wiesz jakie koszty musisz ponieść, aby Twój sklep w ogóle się w tej sieci pojawił i został skutecznie zauważony przez Twoich potencjalnych klientów? Przygotowaliśmy dla Ciebie takie zestawienie.
sklep internetowy, koszty uruchomienia sklepu internetowego, pieniądze na start w sprzedaży internetowej, koszty zakupu domeny, koszty hostingu, koszty zakupu oprogramowania, licencja na program, reklama w internecie, koszty związane z reklamą w internecie, koszty obsługi prawniczej, regulamin sklepu, promocja sklepu internetowego, płatności internetowe, cs-cart
17347
single,single-post,postid-17347,single-format-status,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
 
koszty

21 Kwi Jaki jest koszt uruchomienia sklepu internetowego?

Przymierzasz się do uruchomienia sklepu internetowego. Czy wiesz jakie koszty musisz ponieść, aby Twój sklep w ogóle się w tej sieci pojawił i został skutecznie zauważony przez Twoich potencjalnych klientów? Nie będziemy tutaj omawiać początkowych opłat związanych z rejestracją samej działalności oraz jej bieżącym funkcjonowaniem (składki ZUS, usługi księgowe, zakup towaru), ani kosztów związanych z wynajmem czy wyposażeniem biura – są to koszy, które każdorazowo musi ponieść przedsiębiorca, który decyduje się założyć własną działalność gospodarczą. Różnią się one mniej lub bardziej, w zależności od specyfiki działalności jaką podejmujemy. W tym artykule interesuje nas jedynie procedura założenia sklepu internetowego i koszty, które to generuje. Koszty te dotyczą przede wszystkim:

1. Niezbędnego oprogramowania – cena takiego programu uzależniona jest przede wszystkim od rodzaju, wielkości i funkcji jakie ma spełniać sklep. Możesz skorzystać z czterech opcji:

  • zakup licencji: w tym przypadku za dane oprogramowanie sklepu płacisz tylko raz i masz prawo do jego wieczystego użytkowania. Gotowy sklep internetowy wraz z wbudowaną szatą graficzną staje się Twoją własnością w momencie zakupu licencji. Cena licencji z reguły jest dość wysoka,
  • abonament: rozwiązanie to polega na tym, że co miesiąc płacisz stałą opłatę abonamentową w zamian za dostęp do w pełni funkcjonalnego narzędzia służącego do sprzedaży on-line. Jeżeli nie masz dobrze przygotowanego biznesplanu, albo długoterminowej wizji swojego sklepu, opcja abonamentowa będzie dla Ciebie najlepszym wyborem, a to z tego powodu, że koszt abonamentu jest znacznie mniejszy, niż koszt zakupu licencji. Jeżeli Twój pomysł na biznes nie wypali lub też po prostu po pewnym czasie zmienisz zdanie, co do prowadzenia takiego rodzaju sprzedaży, najprawdopodobniej do tego czasu wydasz na abonament mniej, niż gdybyś od razu na początku wykupił licencję,
  • prowizja: w przypadku tej opcji, usługodawca umożliwia Tobie korzystanie z oprogramowania w zamian za prowizję od sprzedaży. Jest to dobre rozwiązanie dla małych sklepów, które nie generują dużej sprzedaży,
  • darmowe rozwiązania takie jak prestashop.pl czy oscommerce.pl. Przy czym bardzo często rozwiązania te „darmowe” są jedynie w nazwie. Oprogramowanie to zwykle w swojej darmowej ofercie ma jedynie najbardziej podstawowe funkcje, a każdy moduł rozszerzający jest już odpłatny. Z reguły koniecznością staje się także skorzystanie z usług osoby, która pomoże to oprogramowanie wdrożyć,

Tabela1

2. Projektu graficznego strony – jest to niezwykle istotny element, kiedy startujesz ze sprzedażą w Internecie, ponieważ decyduje o pierwszym wrażeniu potencjalnego klienta, który odwiedzi Twój sklep. Musisz rozważyć, jaka ma być kolorystyka całości, jaki ma być układ treści na stronie, jaki chcesz zastosować krój czcionki, jakie elementy graficzne wykorzystać i gdzie mają być umieszczone – w tym wszystkim pomoże Ci grafik komputerowy,

3. Zakupu domeny – czyli indywidualnego adresu Twojego sklepu internetowego, dzięki któremu odbiorcy będą mogli Cię odnaleźć w sieci. Nazwa domeny powinna być łatwa do zapamiętania, stosunkowo krótka, oryginalna i odpowiednio kojarzona z profilem Twojej działalności (o tym, jak dobrze wybrać nazwę domeny możesz przeczytać w naszym artykule tutaj). Ceny rejestracji są zazwyczaj symboliczne, ale po roku zakup prawa do domeny trzeba przedłużyć i ponieść kolejny tego koszt, który jest nieco wyższy niż początkowy,

4. Hostingu – czyli usługi polegającej na udostępnieniu przez podmiot zewnętrzny zasobów serwerowni takich jak: objętość dysku twardego, ilość danych do przesłania, maksymalne obciążenie serwerowni, itp. Nie jest to koszt jednorazowy, ale płacony abonamentowo raz na miesiąc lub raz na rok,

Tabela1a

5. Usług prawniczych – bez nich ciężko się objeść przede wszystkim w zakresie tworzenia regulaminu sklepu. Szczegółowa znajomość obowiązujących przepisów prawnych uchroni Cię przed poważnymi konsekwencjami, które możesz ponieść w przypadku nieprawidłowego sformułowania zapisów regulaminu sklepu, zwłaszcza w odniesieniu do przepisów chroniących prawa konsumenta dokonującego zakupów drogą elektroniczną. Koszt usługi prawniczej związanej ze stworzeniem regulaminu sklepu kształtuje się na poziomie 700 zł,

6. Obsługi płatności internetowych przez wyspecjalizowane firmy (np. PayU, PayPal, DotPay, eCard, Przelewy24 – koszt ten polega przede wszystkim na odprowadzaniu prowizji usługodawcy (ok. 2% od wartości każdej transakcji),

7. Promocji sklepu – jest to absolutna konieczność dla pozyskania klientów. Wyobraź sobie, że posiadasz oryginalnie zaprojektowany sklep, w którym sprzedajesz naprawdę wyjątkowe i niepowtarzalne produkty, a który znajduje się gdzieś głęboko w puszczy i nikt o jego istnieniu nie wie. Dokładnie tak jest ze sklepem internetowym w sieci. Dopóki nie poinformujesz swoich odbiorców o Twojej szczególnej ofercie, nikt się sam do Ciebie nie zgłosi. Możesz wykonać wszystkie kroki, o których wspomnieliśmy wcześniej, ale bez tego ostatniego – czyli promocji – nie będziesz w stanie odnieść sukcesu w handlu internetowym. Oto niektóre narzędzia e-marketingu, które możesz wykorzystać promując swój sklep wraz z ich orientacyjnymi kosztami:

  • Google Adwords – czyli teksty reklamowe dotyczące Twojego produktu bądź usługi, które wyświetlają się w wyszukiwarkach Google zaraz obok wyników wyszukiwania (nad zwykłymi wynikami, po prawej stronie, a niekiedy też u dołu strony). Koszt ponosisz za każdorazowe kliknięcie użytkownika w reklamę, nie za jej wyświetlenie. Sam decydujesz, jaki budżet przeznaczasz na kampanię. W chwili, kiedy budżet zostanie wyczerpany Twoje reklamy po prostu przestaną się wyświetlać. Korzystając z Google Adwords w sprzedaży internetowej jesteś w stanie zmierzyć, ile zakupów zostało zrobionych dzięki tej kampanii, co sprawia, że efekty zastosowania tego narzędzia są niezwykle wymierne,
  • pozycjonowanie strony – działania związane z optymalizacją treści na stronie mają ogromne znaczenia w jej pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych, ponieważ tylko te wartościowe i dobrze skonstruowane znajdują się w ich czołówkach. W doskonaleniu jakości treści na Twojej stronie oraz w trafnym dobieraniu zawartych w niej słów kluczowych, może Tobie pomóc wyspecjalizowana w tym kierunku agencja reklamowa. Koszt zlecenia takiej usługi specjalistom kształtuje się na poziomie 3000 brutto/miesiąc wzwyż, w zależności od takich czynników jak: ilość włożonej pracy, dobór słów kluczowych, ilość słów kluczowych, jakoś i kondycja witryny, okres umowy, pozycja docelowa w wynikach wyszukiwania, działania konkurencji oraz sezonowość danej frazy,
  • baner reklamowy – czyli graficzna forma reklamy, komunikatu lub innego przekazu informacyjnego umiejscowiona na stronach tematycznych, powiązanych z Twoim produktem/usługą, na których wiesz, że spędzają czas Twoi odbiorcy. Koszt graficznego wykonania takiego banneru oraz opłata za jego wyświetlenie przybliżają poniższe tabele,

Tabela2

Tabela3

  • social media – dzięki działaniom w mediach społecznościowych możesz budować relacje ze swoimi odbiorcami i być z nimi w stałym, bezpośrednim kontakcie. Cała sztuka polega na tym, żeby odpowiednio się do tej kampanii przygotować i zaplanować poszczególne działania komunikacyjne. Jeżeli nie masz doświadczenia i chciałbyś to zadanie powierzyć firmie marketingowej, koszt takiej obsługi związany jest ze stałą opłatą abonamentową,

Tabela4

  • Blog firmowy – jest to skuteczne działanie promujące Twój pozytywny wizerunek w oczach odbiorców. Dzięki założonemu przez Ciebie blogowi możesz się z nimi dzielić swoją wiedzą, doświadczeniem, ciekawymi informacjami, poradami oraz pomysłami. Umiejętnie dobrane i odpowiednio przekazane treści, pomogą wykreować Twoją firmę jako eksperta w danej dziedzinie. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie przygotowywać tekstów na bloga lub zwyczajnie nie masz na to czasu, możesz zlecić usługę copywritingu wyspecjalizowanej agencji. Koszty takiego zlecenia kształtuje się na poziomie 0d 100-500 zł netto i zależy od tematyki artykułu oraz jego obszerności.

 

W zależności od branży, produktów jakie będziesz oferował, ich ilości i różnorodności oraz funkcji jakie ma spełniać sklep – koszty związane z jego uruchomieniem mogą się zdecydowanie różnić. Inny nakład pieniężny będzie dla sklepu, w którym będziesz sprzedawał wąski asortyment jednej marki do 50 artykułów, inny przy zasobie 5000 produktów wielu marek. Jest to związane przede wszystkim z ilością modułów, jakie trzeba będzie wdrożyć w takim sklepie. Im bardziej rozbudowane rozwiązania, tym  koszty uruchomienia sklepu większe. Pamiętaj jednak, że jest to wydatek jednorazowy.

Kwestia doboru narzędzi marketingowych do promocji sklepu będzie również uwarunkowane specyfiką branży, oferowanych produktów i przede wszystkim charakterystyką grupy docelowej. To, gdzie spędzają czas Twoi potencjalni klienci w sieci, w jakim są wieku, jakie mają zainteresowania, itp. będzie decydowało o wyborze odpowiednich kanałów komunikacji, za pomocą których do nich dotrzesz. Niektóre działania jesteś w stanie podjąć sam, ale jeżeli nie jesteś pewien ich trafności, skonsultuj się z agencją, która Tobie w tym pomoże.