Blog | Draft Interactive | Projektowanie graficzne materiałów reklamowych
projekty graficzne, projektowanie graficzne, materiały reklamowe, logo, ulotka, wizytówka, broszura, katalog, plakat, projekt logo, identyfikacja wizualna, agencja reklamowa
17428
single,single-post,postid-17428,single-format-status,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
 
Projekty-graficzne

25 Lip Na co zwrócić uwagę zlecając wykonanie projektów graficznych?

Przymierzasz się do zlecenia usługi wykonania projektów graficznych – materiałów firmowych lub reklamowych. Na jakie czynniki zwracasz szczególną uwagę, dokonując wyboru osoby, bądź agencji, której to zadanie powierzysz? Aby Twój wybór był właściwy, a efekt zadowalający, zapoznaj się z naszym artykułem i odpowiedz sobie na pytania: czego oczekujesz od wykonawcy , jaką cenę jesteś w stanie za to zapłacić i jakie kwalifikacje/kompetencje powinna posiadać osoba, której to zadanie powierzysz. A na koniec, pigułka najpopularniejszych formatów, w jakich zostają sporządzane projekty graficzne.

Czego dotyczą projekty graficzne?

Zaczynamy od ustalenia czego będzie dotyczyć zlecenie. Czy będzie obejmowało stworzenie materiałów firmowych (identyfikacja wizualna wewnętrzna), takich jak logo, wizytówka, teczka, koperta, papier firmowy, itp., które nadadzą indywidualnego charakteru marce. Czy też może materiałów reklamowych (identyfikacja wizualna zewnętrzna), takich jak broszura, ulotka, katalog, baner, itp., które wesprą jej rozwój na dalszym etapie. Nie ulega wątpliwości, że opracowanie systemu CI jest podstawą, gdyż to on decyduje o tym, w jakiej kolorystyce i typografii będą tworzone pozostałe materiały reklamowe. W zależności od tego, czy dopiero zaczynasz i potrzebne są Tobie materiały na start, czy też już je posiadasz i potrzebujesz materiałów uzupełniających – wybór, który padnie na daną osobę/agencję, ma ogromne znaczenie. Pamiętaj, że logo Twojej firmy to narzędzie, dzięki któremu już zawsze będziesz robił (lub nie) pozytywne wrażenie, będziesz dobrze (lub nie) kojarzony i postrzegany, będziesz wzbudzał (lub nie) zainteresowanie i pozytywne emocje, itd. Dobrze przemyśl, komu powierzysz to jakże istotne zadanie.

Student, freelancer, czy agencja?

Znalezienie właściwego wykonawcy nie jest trudne. Przede wszystkim musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, na czym Ci zależy. Jeżeli na usłudze, która zostanie wykonana profesjonalnie i rzetelnie, powinieneś wybrać agencję posiadającą wieloletnie doświadczenie w projektowaniu graficznym. W takim przypadku masz pewność, na jakiego wykonawcę się decydujesz – ponieważ o jego kwalifikacjach świadczą zrealizowane projekty, które namacalnie jesteś w stanie obejrzeć i (co ważnie!) sprawdzić rekomendacje klientów. Agencje, które posiadają takie „zaplecze” cenią sobie swoją wiedzę i umiejętności i proporcjonalnie do nich je wyceniają. Musisz się więc liczyć z tym, że koszt projektu graficznego nie będzie mały. Masz za to pewność, że nad Twoim projektem nie czuwa jedna osoba, ale zespół marketingowców, którzy posiadają wszechstronne umiejętności i podejdą do realizacji Twojego zlecenia kompleksowo.

Student jest w stanie wykonać taką pracę za dużo niższe wynagrodzenie. Powstaje jednak pytanie, czy jest w stanie zrobić to równie dobrze? Niewykluczone. Z pewnością taki wybór to szansa na powiew świeżości i nowości, ale tylko pod warunkiem, że trafisz na naprawdę uzdolnioną i sumienną osobę. Jest to wybór ryzykowny, ale nie skazany z góry na porażkę. Jeżeli zależy Ci na jednorazowym wykonaniu projektu, takie rozwiązanie może okazać się nisko kosztowe i efektywne. Jeżeli planujesz jednak realizację całej kampanii wizerunkowej, zastanów się nad tym, czy nie będziesz potrzebował wsparcia sztabu ludzi znających się nie tylko na projektowaniu graficznym, ale również na samym marketingu i reklamie.

Freelancer jest idealnym kandydatem do stałej współpracy. Zawsze dyspozycyjny, elastyczny i znów „tańszy” niż agencja. Pytanie tylko, co stanie się w sytuacji, gdy np. zachoruje? Jeżeli zależy Ci na ciągłości prac i pewności wykonania zlecenia, to rozwiązanie jest o tyle ryzykowne, iż w przypadku nagłej choroby czy wystąpienia trudnej sytuacji życiowej, freelancera nie ma kto zastąpić. I to jest w zasadzie jedyny minus takiej współpracy.

Rozpoznanie wstępne – ważna rola wykonawcy

Po dokonaniu decyzji o wyborze wykonawcy, powinien on zapoznać się z Twoimi wymaganiami i oczekiwaniami co do samego projektu. Dobry i doświadczony grafik, opracowując dla Ciebie CI, zapyta m.in. o takie kwestie, jak:

  • jakie wartości są ważne dla Twojej firmy?
  • jak chcesz, żeby była postrzegana?
  • kto będzie jej odbiorcą?
  • jakie ma wywoływać skojarzenia?
  • czy ma do czegoś nawiązywać/nawoływać?
  • jakie są preferowane przez Ciebie kolory? a może są jakieś, z których absolutnie nie chcesz korzystać?
  • jakie preferujesz kształty (owalne, ostre)?

Jest jeszcze wiele innych, na które warto, żebyś odpowiedział dokładnie i precyzyjnie, aby projektant zrozumiał w pełni Twoje wizje i oczekiwania. Bez odpowiedniego rozeznania będzie mu trudno wpasować się w Twoje preferencje. Planując zlecenie projektów graficznych, zastanów się nad kwestiami wymienionymi przeze mnie powyżej. Dodaj to tego najważniejszą: cel, jaki ma spełnić dany materiał marketingowy i do czego będzie on wykorzystywany. Radzimy również, byś dla potwierdzenia swoich wizji, przedstawił przykładowe projekty, które się Tobie podobają. Im większe doprecyzowanie Twoich oczekiwań, tym łatwiejsza praca dla grafika i większa szansa na szybką realizację zlecenia.

Sporządzenie briefu – podsumowanie zlecenia

Ten etap jest podsumowaniem Twojego zlecenia. W spisanym dokumencie określone zostaną wszystkie zadania stawiane przed wykonawcą wraz ze szczegółowym ich opisem. Na przykładzie wizytówki, zostaną tam opisane takie informacje jak: kolorystyka, rozmiar standardowy/niestandardowy, jednostronna/dwustronna, pozioma/pionowa, ofoliowana/matowa, dane, jakie powinna zawierać, itd. Dokładnie sporządzony brief pozwoli na płynną realizację projektu, zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.

Formaty elementów graficznych

Przygotowany przez wykonawcę projekt graficzny może zostać zapisany w różnych formatach. W zależności od konkretnego zastosowania pliku graficznego (np. na stronę www, do druku), powinien on zostać sporządzony w najbardziej właściwym dla niego formacie. Do najpopularniejszych z nich zaliczamy:

Png – najlepszy format dla elementu graficznego umieszczanego na stronie internetowej.

Jpg –najlepszy format do zapisu obrazów i zdjęć, które mają zostać umieszczone na stronie internetowej.

Eps – uniwersalny format do zapisu wszelkich elementów graficznych, takich jak np. logo i wszystkie inne obrazy (nie zdjęcia), które grafik może wykorzystać w projekcie.

Pdf – zapisuje barwy kolorów i wszystkie podstawowe dane takie jak rozmiar, czy linie cięcia, dlatego w tym formacie zapisywane zostają materiały graficzne przeznaczone do druku. Jeżeli druk planujesz realizować we własnym zakresie, powinieneś skontaktować się z drukarnią, aby przekazała Tobie szczegółowe wytyczne jak ma wyglądać dokument/projekt pdf.

Podsumowanie

Jak widać z powyższego, proste wydawałoby się złożenie zlecenia, w rzeczywistości okazuje się czynnością, której warto poświęcić nieco więcej czasu i energii. Efekt pracy nad projektem graficznym, może bowiem nieść ze sobą konsekwencje na długie lata. Dlatego nie warto traktować tego zlecenia jako pierwszej-lepszej czynności administracyjno-biurowej, lecz pomyśleć o nim jako o bardzo istotnej inwestycji w swoją firmę.