Blog | Draft Interactive | Plan marketingowy – 6 powodów, dla których warto go stworzyć
Tak jak i w życiu najczęściej dobrze jest mieć jakiś plan, tym bardziej dobrze go mieć w biznesie dla sprawnego zarządzania firmą. Oto 6 powodów, dla których warto stworzyć plan działań marketingowych.
plan marketingowy, planowanie działań marketingowych, tworzenie planów marketingowych, zarządzanie firmą, organizacja pracy, planowanie budżetu marketingowego, optymalizacja budżetu, marketing w firmie, monitoring działań marketingowych, segmentacja odbiorców, wybór rynku docelowego, doradztwo marketingowe
17402
single,single-post,postid-17402,single-format-status,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
6-powodów

03 Cze Plan marketingowy – 6 powodów, dla których warto go stworzyć

Wpadłeś na świetny pomysł, gdzie spędzić wakacje z rodziną. Jest to Twoje marzenie, które zawsze chciałeś zrealizować, a teraz stać Cię na to, by na taki wyjazd poświęcić nawet 10.000 złotych.

Od czego zaczynasz. Odpowiednio się do tego wydarzenia przygotowujesz, prawda? Zastanawiasz się czy lecieć na własną rękę, czy z biurem podróży. Planujesz ile czasu możesz przeznaczyć na taki urlop, biorąc pod uwagę przede wszystkim jego koszty. Kupujesz przewodnik, by zebrać informacje o kraju przeznaczenia i miastach, które planujesz odwiedzić. Przeglądasz blogi i fora tematyczne, poznajesz zwyczaje panujące w danym miejscu i doświadczenia ludzi, którzy już tam byli. Spisujesz, co musisz zabrać, a co możesz ewentualnie wypożyczyć bądź kupić  na miejscu, itd. Planujesz wszystko tak, żeby zmieścić się w założonym budżecie, określonym czasie i jednocześnie nie chcesz, żeby cokolwiek Tobie umknęło. Twoim celem jest spełnienie marzenia i zrealizowanie go w jak najlepszym zakresie.

A teraz wyobraź sobie, że lecisz tam w ciemno, bez jakiegokolwiek planu i przygotowań? Od Ciebie i od Twojego zorganizowania zależy, czy ta wyprawa skończy się przygodą życia, czy koszmarnym przeżyciem. Równie dobrze może to być sukces, jak i kompletna porażka.

Tak jak i w życiu najczęściej dobrze jest mieć jakiś plan, tym bardziej dobrze go mieć w biznesie dla sprawnego zarządzania firmą. Oto 6 powodów, dla których warto stworzyć plan działań marketingowych.

  1. Organizacja pracy

Każda firma powinna mieć opracowaną ogólną strategię działań. Bez tego szybko może powstać bałagan i chaos, które spowodują, że przedsiębiorstwo prędzej czy później wpadnie w kłopoty. Jednym z elementów tej strategii jest właśnie plan marketingowy. Musi on pokrywać się z głównymi założeniami i celami przedsiębiorstwa, bo tylko dzięki temu będzie on istotnym elementem, który bezwzględnie może pomóc osiągnąć sukces. Plan marketingowy pozwoli na utrwalenie lub przypomnienie pracownikom firmy, jakie są jej zamierzenia związane z promocją na dany okres: kto jest jej grupą docelową, jakie cele sprzedażowe planuje osiągnąć i w jakim czasie, jakie potrzeby klienta ma zaspokoić produkt bądź usługa, którą oferuje, dlaczego podejmowane są określone kroki i decyzje, jakie konkretne działania będą realizowane i w jakim czasie, itp. Znajomość planu marketingowego ułatwi pracownikom firmy spełniania oczekiwań pracodawcy i dodatkowo zwiększy efektywność ich pracy.

1

  1. Optymalizacja budżetu

Jednym z największych błędów jest podejmowanie pochopnych działań w sytuacji, gdy sytuacja jest krytyczna. Łatwo wtedy o decyzje zbyt ryzykowne, kosztowne, nieefektywne… Dlatego uwzględnienie budżetu marketingowego w ramach przygotowywanego planu finansowego, pozwala na odpowiednio wczesne zaplanowanie wydatków na promocję. Jest to element dobrego zarządzania finansami firmy, która planując określone działania, musi z wyprzedzeniem myśleć o ich sfinansowaniu.

2

  1. Rozpoznanie rynku

Przedsiębiorstwo nie działa w próżni, tylko na rynku. Plan marketingowy powinien uwzględniać jego badanie w odniesieniu do konkurencji i jej działań. Dzięki temu można uniknąć błędów, które popełnili inni lub znaleźć lukę, której nikt wcześniej nie dostrzegł. Służy temu dokładne rozpoznanie rynku w nawiązaniu do własnych planów i pomysłów. Może się bowiem okazać, że nasz wydawałoby się innowacyjny pomysł, ktoś już kiedyś próbował wdrożyć, ale nie przyniosło to spodziewanych rezultatów.

3

  1. Segmentacja odbiorców

Ten punkt planu marketingowego ma na celu lepsze poznanie Twojej grupy odbiorców. Określisz w nim m.in. kim są odbiorcy Twoich produktów, jakie są ich zachowania, odczucia, skojarzenia i myśli związane z Twoją marką. Sformułujesz, jakie są ich potrzeby oraz oczekiwania wobec produktu, który oferujesz. Zastanowisz się, co może spowodować, że klient zdecyduje się na zakup produktu właśnie u Ciebie. Mało tego, może się okazać, że Twoich potencjalnych klientów trzeba będzie podzielić na różne segmenty i skierować do nich oddzielne działania marketingowe. Jedno jest pewne – im lepiej sprecyzujesz swoją grupę/y odbiorców, tym skuteczniejsze okażą się dalsze działania firmy.

4

  1. Wyznaczenie kierunku działań

Jazda w daleką trasę bez mapy i nawigacji może się skończyć w zupełnie niespodziewanym miejscu. Dlatego przygotowanie planu marketingowego pozwala zminimalizować to ryzyko. Dzięki jasnemu sformułowaniu kierunku działań firmy, łatwiej jest podejmować kolejne kroki i sprawdzać, czy trzymają się one wyznaczonej ścieżki. Plan marketingowy tworzony jest po to, byście – Ty i Twoi pracownicy – wiedzieli również, jak się zachować w razie pojawiających się na tej drodze trudności i w jaki sposób na nie reagować.

5

  1. Poczucie bezpieczeństwa i kontroli

Posiadanie jasnego planu marketingowego daje większą pewność w zakresie podejmowanych kroków. Powinien on bowiem zawierać spisane narzędzia, które pomogą Ci zmierzyć efektywność i skuteczność podejmowanych działań. Dzięki temu będziesz mógł na bieżąco kontrolować ich przebieg i w miarę potrzeb wprowadzać niezbędne zmiany i korekty. Dodatkowo bezpieczeństwo i stabilność firmy są również czynnikami, które mogą mieć wpływ na efektywność pracowników i ich motywację do pracy. Dlaczego? Jeżeli masz pewność, że pracujesz w solidnej firmie, która jest dobrze zarządzana i której pracownicy są informowani na bieżąco o krokach podejmowanych przez właścicieli, czujesz się bezpiecznie.

6

Podsumowanie:

Nie będę wymieniać nazwy, ale w kilku zdaniach chciałabym opisać Wam historię pewnej firmy. Właściciele dosyć dużej firmy X, zajmującej się sprzedażą produktów Y, postanowili wprowadzić diametralne zmiany wizerunkowe swoich sklepów. Dlaczego? Nie wiadomo. Efekt tego był taki, że po zakończonych remontach, pojawiający się stali klienci dopytywali sprzedawców skąd takie efektowne zmiany? Czy faktycznie były potrzebne? Żaden z pracowników nie był w stanie odpowiedzieć na te pytania, bo zwyczajnie nie zostali oni poinformowani, w jakim celu te zmiany się odbyły i czemu miały służyć. Ich reakcje kwitowały przeważnie słowa: „Widzimisie właściciela”. Wnioski:

Po pierwsze – zobacz, jak ważna jest komunikacja w przedsiębiorstwie i jak ważne jest informowanie swoich pracowników o planowanych zmianach. W jaki sposób klienci myślą teraz o tej firmie? Jak czują się jej pracownicy?

Po drugie – działania w tej firmie były ewidentnie podejmowane „na gorąco”, nie były zaplanowane i nie wiadomo, co tak naprawdę miały na celu. Czy wprowadzanie zmiany, tylko dla samego efektu wprowadzenia zmiany ma sens? Myślę, że znasz odpowiedź na to pytanie. Nie popełniaj podobnych błędów.

Po trzecie: Pamiętaj, że będąc właścicielem firmy lub osobą odpowiedzialną za zaplanowanie, wdrożenie i monitorowanie działań marketingowych jesteś odpowiedzialny nie tylko za ich powodzenie. Jesteś odpowiedzialny również za to, w jaki sposób do tych działań przygotujesz swoich podwładnych i w jakim stopniu oni te działania zrozumieją. Pomyśl sobie, jak Ty byś się czuł, gdybyś pracował w firmie, w której komunikacja z pracownikami nie jest istotna, istotne jest jedynie poprawne zarządzanie nią? Z pewnością mało komfortowo.  A więc – poczucie bezpieczeństwa zarówno Twojego, jako właściciela, jak również Twoich pracowników jest elementem, który może wręcz świadczyć o Twojej przewadze konkurencyjnej na rynku. Plan marketingowy ma Tobie to ułatwić. Do programu marketingowego powinni mieć wgląd chociażby pracownicy wyższego szczebla, którzy następnie zakomunikują najważniejsze informacje swoim podwładnym.  Przedstaw im swoją wizję, cele, plany, zamierzenia i szczegółowe informacje odnośnie poszczególnych z nich. Zaangażuj wszystkich podwładnych w realizację swoich/WASZYCH celów, pozwól swoim współpracownikom poczuć się częścią sukcesu WASZEJ w końcu firmy. Plan marketingowy będzie narzędziem, który pomoże Tobie to zadanie wykonać profesjonalnie i dzięki, któremu zyskasz uznanie w oczach wszystkich.